scheepvaartnieuws.punt.nl
Laatste reacties
    Copyright
    <![CDATA[]]>
     
     
    Heeft U nieuws en / of foto's voor plaatsing op SCHEEPVAARTNIEUWS,
     
     
    stuur dan een e-mail naar: scheepvaart1@gmail.com
     
     
            Gastenboek
     
     
     
    -----------------------------------------------------------
     
     
     
     
      <- English

    Disclaimer

    • Ik kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor de publicatie van teksten of afbeeldingen. Teksten en afbeeldingen op deze site worden, voor zover mogelijk, in goed overleg met de eigenaar daarvan geplaatst. Maar ik kan niet altijd de bron van eventuele toegestuurde afbeeldingen achterhalen om toestemming te kunnen vragen. Mocht u een afbeelding aantreffen, waar copyright op rust, neemt u dan contact met scheepvaart1@gmail.nl  De afbeelding wordt dan verwijderd.
    •  
    • Copyright:
      Op alle foto's en teksten op deze site rust copyright.
      Foto's kunnen gedownload worden, maar uitsluitend voor prive gebruik en mogen niet voor publicatie gebruikt worden zonder voorafgaande toestemming.
      Ook bij overname op een andere website altijd eerst contact opnemen met scheepvaart1@gmail.nl
    •  
      Foto's voor publicatie:
      Zou u één of meerdere foto's voor publicatie willen gebruiken, neem dan contact met scheepvaart1@gmail.nl
      op voor eventueel de voorwaarden
    Gezien op donderdag 26 juli de zonsondergang bij de pier in IJmuiden
     
    foto: S. Wolf
     
     
     
     
     
     
    Vijf nieuwe loodstenders worden gebouwd in Friesland
    Het Nederlands Loodswezen heeft vandaag de Friese scheepswerf Barkmeijer de opdracht gegeven voor de bouw van twee stalen en drie aluminium tenders. De stalen, schroefaangedreven tenders zijn geschikt om in lichte ijscondities te varen. Deze tenders worden hoofdzakelijk in het Noorden ingezet. Tijdens strenge winters vriezen de Wadden en de Eemshaven regelmatig vast. Dankzij de stalen tenders kunnen schepen ook tijdens ijsgang worden beloodst. De aluminium tenders worden voornamelijk ingezet in IJmond, Rijnmond en Scheldemonden.
     

    Schroef vervangt waterjet
    De aluminium tenders betreft een tweede serie van de vorig jaar in gebruik genomen ‘Aquila’-klasse. Het ontwerp van de stalen tenders, afkomstig van het bureau ‘Camarc’, lijkt op de nieuwe tenders uit de ‘Aquila’-klasse maar deze zijn uitgerust met schroeven in plaats van waterjets. Het koelwatersysteem van waterjets vriest namelijk vast bij zeer strenge vorst. De scheepsromp is van staal in plaats van de aluminium uitgeruste zustertenders. De stalen tenders halen een topsnelheid van 20 knopen, zo’n 35 km. per uur. Met deze tenders verbetert het Loodswezen de haventoegankelijkheid en draagt daarmee bij aan het succes van de havens van Den Helder, Harlingen, Delfzijl en Eemshaven.
     

    Vlootvernieuwing
    De opdracht maakt deel uit van het totale vlootvervangingsprogramma van het Loodswezen. Drie jetgedreven tenders van de ‘Aquila’-klasse (zie foto) zijn al in de vaart. De eerste van de drie nieuwe loodsboten (zie artist impression ‘Polaris’) - die ook door Barkmeijer worden gebouwd - komt in het najaar van 2012 in de vaart. Het bouwprogramma geeft een sterke impuls aan de scheepsbouw in het Noorden. Bij het bouwprogramma zijn zo’n 25 toeleveranciers uit Friesland, Groningen en Drenthe betrokken. De financiering geschiedt door de registerloodsen in combinatie met een krediet van de Rabobank Rotterdam.

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl