scheepvaartnieuws.punt.nl
Laatste reacties
    Copyright
    <![CDATA[]]>
     
     
    Heeft U nieuws en / of foto's voor plaatsing op SCHEEPVAARTNIEUWS,
     
     
    stuur dan een e-mail naar: scheepvaart1@gmail.com
     
     
            Gastenboek
     
     
     
    -----------------------------------------------------------
     
     
     
     
      <- English

    Disclaimer

    • Ik kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor de publicatie van teksten of afbeeldingen. Teksten en afbeeldingen op deze site worden, voor zover mogelijk, in goed overleg met de eigenaar daarvan geplaatst. Maar ik kan niet altijd de bron van eventuele toegestuurde afbeeldingen achterhalen om toestemming te kunnen vragen. Mocht u een afbeelding aantreffen, waar copyright op rust, neemt u dan contact met scheepvaart1@gmail.nl  De afbeelding wordt dan verwijderd.
    •  
    • Copyright:
      Op alle foto's en teksten op deze site rust copyright.
      Foto's kunnen gedownload worden, maar uitsluitend voor prive gebruik en mogen niet voor publicatie gebruikt worden zonder voorafgaande toestemming.
      Ook bij overname op een andere website altijd eerst contact opnemen met scheepvaart1@gmail.nl
    •  
      Foto's voor publicatie:
      Zou u één of meerdere foto's voor publicatie willen gebruiken, neem dan contact met scheepvaart1@gmail.nl
      op voor eventueel de voorwaarden
    Gezien op donderdag 26 juli de zonsondergang bij de pier in IJmuiden
     
    foto: S. Wolf
     
     
     
     
     
     
    Rampzalig goudtransport

    Het begin van de Tweede Wereldoorlog ligt alweer meer dan 70 jaar achter ons. Ondanks alle rampen die de mensheid sedertdien hebben getroffen, leeft die oorlog nog volop in de samenleving en zeker niet alleen bij oudere mensen.

    Denk in dit verband maar eens aan de ‘brandgrens’ als gevolg van het bombardement van Rotterdam. Het markeren van die grens is met veel belangstelling ontvangen. Jongeren hadden zich tot dan toe niet eerder gerealiseerd dat bijna het gehele centrum van Rotterdam
    in mei 1940 door brand en bommen werd vernietigd.

    Op 11 mei 1940 liep het Stoomloodsvaartuig no 19, deels geladen met goud en van Rotterdam op weg naar Hoek van Holland, tussen Vlaardingen en Maassluis op een Duitse mijn. Een enorme ontploffing volgde die tot in Maassluis de ramen deed rinkelen.
    Op dat rampzalige moment kwam een groot deel van de bemanning, grotendeels bestaande uit loodsen of aspirant-loodsen, om het leven. De gebeurtenis had een grote impact op de gemeenschap van Maassluis, waar de meeste slachtoffers woonden. De begrafenissen werden door veel collega’s en talloze belangstellenden bijgewoond.

    Verleden jaar heeft die herdenking dan ook op indrukwekkende wijze op de begraafplaats in Maassluis plaatsgehad. Het idee werd toen geboren om een expositie te wijden aan de gebeurtenissen op de Nieuwe Waterweg en Nieuwe Maas in de meidagen van 1940 met de nadruk op de ondergang van de loodsboot.

    Voorschip Stoomloodsvaartuig no 19 na berging

      

    De achtergrond van de rampzalige reis van de loodsboot en vooral haar gevolgen zijn niet in een paar zinnen te vertellen. De finesses zijn fascinerend en werden uitgewerkt in de expositie. De autoriteiten zagen de oorlog aankomen en wilden de goudvoorraad van de Nederlandsche Bank in veiligheid brengen. Het bijkantoor van die bank aan de Boompjes te Rotterdam had een aanzienlijke voorraad van het kostbare edelmetaal in de kluizen liggen. De loodsboot werd aangewezen om het goud naar Hoek van Holland te brengen waar een Engels oorlogsschip klaar lag om de lading over te nemen.

    Dat plan bleek te ambitieus, omdat de ontploffende mijn er een voortijdig einde aan maakte. Het vaartuig brak in twee stukken, waarbij het achterschip het voorschip passeerde. Het goud kwam op de bodem van de Nieuwe Waterweg terecht.

    de loop van 1940 werd een deel van het edelmetaal door duikers boven water gebracht. Later werd een enkele goudbaar door baggeraars heimelijk ten eigen bate verkocht, maar natuurlijk werd dat ontdekt, met alle gevolgen vandien. Na de oorlog werd een groot deel van het goud in Zwitserland getraceerd en aan de Staat der Nederlanden teruggegeven.

    Er zijn echter nog steeds goudstaven zoek. Daar zijn allemaal verhalen over in omloop, die nauwelijks op waarheidsgehalte kunnen worden gecontroleerd. De gebeurtenissen in Rotterdam waren niet minder indrukwekkend.
    Bij de strijd om de Maasbruggen werden o.a. de marinevaartuigen
    TM51 en Z5 betrokken. De Van Galen, een torpedobootjager, haalde het strijdtoneel niet. Zij zonk in de Merwehaven na door Duitse Stuka vliegtuigen te zijn bestookt. De Z5 nam wel deel aan de gevechten en ontsnapte naar Engeland.

    Sleepboten waren onvoldoende beschikbaar om in aanbouw zijnde Nederlandse oorlogsbodems naar Engeland te slepen, maar in één geval lukte dat wel. De Isaac Sweers werd vanuit Vlissingen door de Zwarte Zee in veiligheid gebracht. Twee oorlogsschepen, die al bij de RDM te water waren gelaten, werden in de Nieuwe Waterweg door de marine- en werfpersoneel tot zinken gebracht en moesten na de capitulatie worden geborgen. De expositie laat daar beelden van zien. Twee Nederlandse zeesleepboten en hun bemanningen werden in 1940 slachtoffer van mijnen.

    In de loop van de oorlog werden door de Duitsers blokkadeschepen in de Nieuwe Waterweg bij Maassluis tot zinken gebracht. Na de oorlog moesten ze worden opgeruimd. Al deze gebeurtenissen worden aangehaald om de lotgevallen van de loodsboot en haar bemanning in de context van die tijd te kunnen laten zien.

    De expositie “Rampzalig Goudtransport”
    is te zien in het Nationaal Sleepvaart Museum, Hoogstraat 1-3
    te Maassluis vanaf 12 mei tot en met 11 september 2011.

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Je Punt profiel
    Dit is een verplicht veld
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl