scheepvaartnieuws.punt.nl
Laatste reacties
    Copyright
    <![CDATA[]]>
     
     
    Heeft U nieuws en / of foto's voor plaatsing op SCHEEPVAARTNIEUWS,
     
     
    stuur dan een e-mail naar: scheepvaart1@gmail.com
     
     
            Gastenboek
     
     
     
    -----------------------------------------------------------
     
     
     
     
      <- English

    Disclaimer

    • Ik kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor de publicatie van teksten of afbeeldingen. Teksten en afbeeldingen op deze site worden, voor zover mogelijk, in goed overleg met de eigenaar daarvan geplaatst. Maar ik kan niet altijd de bron van eventuele toegestuurde afbeeldingen achterhalen om toestemming te kunnen vragen. Mocht u een afbeelding aantreffen, waar copyright op rust, neemt u dan contact met scheepvaart1@gmail.nl  De afbeelding wordt dan verwijderd.
    •  
    • Copyright:
      Op alle foto's en teksten op deze site rust copyright.
      Foto's kunnen gedownload worden, maar uitsluitend voor prive gebruik en mogen niet voor publicatie gebruikt worden zonder voorafgaande toestemming.
      Ook bij overname op een andere website altijd eerst contact opnemen met scheepvaart1@gmail.nl
    •  
      Foto's voor publicatie:
      Zou u één of meerdere foto's voor publicatie willen gebruiken, neem dan contact met scheepvaart1@gmail.nl
      op voor eventueel de voorwaarden
    Gezien op donderdag 26 juli de zonsondergang bij de pier in IJmuiden
     
    foto: S. Wolf
     
     
     
     
     
     
    Laatste artikelen

    De Franse justitie heeft definitief bepaald dat de oliemaatschappij Total schuldig is aan de milieuramp met de tanker Erika in 1999. Volgens het Franse Hof van Cassatie was het concern nalatig, omdat het een 25 jaar oud roestig schip huurde. De tanker zonk voor de kust van Bretagne, waardoor 20.000 ton zware olie in zee terechtkwam en meer dan 100.000 vogels omkwamen.

    Het hof bevestigt de straffen die een lagere Franse rechter in 2010 oplegde: Total moet een schadevergoeding van 200 miljoen euro betalen en een boete van 375.000 euro. Het concern heeft daarvan al 171 miljoen euro betaald voor het schoonmaken van de kust.

    Zeerecht

    Het Hof verwierp het argument dat de Franse justitie niet bevoegd zou zijn de zaak te behandelen, omdat het schip buiten de territoriale wateren verging. Het Hof beriep zich op de VN-Conventie over het zeerecht.

    Ook de Italiaanse keuringsdienst die vond dat het schip zeewaardig was, de stuurman en de eigenaar worden door de uitspraak van het Hof definitief aansprakelijk gesteld voor de ramp.

    Lees meer...
    Gezien de Geo Caspian op donderdag 27 september tussen de pieren in IJmuiden met bestemming Las Palmas
     
    Geo Caspian
    Imonummer 9525560. (Seismographic Research Ship)
    Brt: 12200, l x b x h = 107.40 x 24.00 x 9.60 mtr.
    Roepletters: 3FCZ6.
    Eigenaar: Volstad Maritime AS., Aalesund/Noorwegen
     
    foto's: S. Wolf
     
     
    Lees meer...
    27 september 1942

    De coaster ms 'Anna - W' (1936),
    varende onder Duitse vlag, wordt varende in de Oostzee,
    nabij de Zweedse kust, door de Sovjet onderzeeboot 'SC 13'
    getorpedeerd en met kanonvuur tot zinken gebracht.
    Vier opvarenden komen hierbij om het leven.

    Bron: http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/40-09.htm
    Lees meer...
    Gezien de HR Intonation op donderdag 27 september op de Oude Maas bij Puttershoek
     
    HR INTONATION
    Bouwjaar: 2000, imonummer: 9214551, roepnaam: D5DY8
    Eigenaar: Beluga Shipping GmbH & Co. KG MS "INTONATION"
    Beheer: Hammonia Reederei GmbH & Co. KG
    Gebouwd bij Dalian Shipbuilding Industry Co., Ltd. / Dalian MC120
     
    De voormalige Nirint Atlas in beheer bij Nirint Shipping
     
    foto: P. Zwaal
      
    Lees meer...
    Vermogensbeheerder Schretlen & Co kent scheeps-CV's
    niet langer een waarde toe.

    Participaties in scheeps-CV's staan in de portefeuille van de klanten voortaan voor een blanco waarde, aldus een bericht donderdag in het Financieele Dagblad.

    Volgens Rabo-dochter Schretlen is de onzekerheid op de scheepvaartmarkt dusdanig groot dat zich 'grote schommelingen kunnen voordoen in de door de betreffende CV's te verstrekken waarde-opgave', zo citeert het FD uit een brief aan klanten van Schretlen.
    Volgens Schretlen heeft de brief geen effect op de financiële positie van de klanten.

    © Bron: Nieuwsblad Transport
    Lees meer...
    Gezien de Teatralny Bridge op woensdag 26 september te IJmuiden, onderweg naar de Noordersluis met latere bestemming Amerikahaven te Amsterdam
     
    foto's: S. Wolf
      
    Lees meer...
    27 september 1916

    Het vrachtschip 'Batavier II' van de Batavier Lijn
    wordt op weg van Rotterdam naar Londen door een
    Duitse onderzeeboot aangehouden en naar Zeebrugge opgebracht,
    waarna het schip tot een goede prijs wordt verklaard,
    omdat meer dan de helft van de lading uit contrabande bestond.
    Later als het schip door een Duitse prijsbemanning naar Hamburg
    zal worden overgebracht, wordt het schip nabij Texel door
    de Britse onderzeeboot 'E 55' met kanonvuur tot zinken gebracht.
    De 'Batavier II' zal naderhand niet meer kunnen worden gelicht.

    Bron: L.L. von Münching:
    'Ned. koopvaardij tijdens de oorlogsmaanden van 1916'
    Lees meer...
    Gezien de Eduard Essberger op woensdag 19 september op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland
     
    foto: F. de Lijster
     
    Lees meer...
    Vandaag, 27 september, opent ZKH Prins Willem Alexander de uitbreiding van de Combi Terminal Twente in Hengelo. De uitbreiding omvat een verlenging van de kade en een uitbreiding van het terrein van 26.000 m² naar 125.000 m². Hierdoor kan CTT de huidige vervoerde hoeveelheid containers verdubbelen tot 100.000. Tevens beschikt de terminal nu over een automatische ingangstraat
     

    Congres InlandLinks
    Ter gelegenheid van de uitbreiding organiseren CTT en het Havenbedrijf Rotterdam morgen, 28 september, het congres ‘Get a taste of InlandLinks’. Dit is een kennismaking voor vooral verladers, uit Twente en aangrenzend Duitsland, met voordelen en mogelijkheden van het intermodaal vervoer in Nederland en die van Twente in het bijzonder. Tom Egbers treedt op als dagvoorzitter. Openingsspreker is de demissionair Minister van Veiligheid en Justitie en oud-burgemeester van Rotterdam Ivo Opstelten.

     

    Hierna volgen sprekers zoals de president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam Hans Smits en directeur Tom Verhaegen van de Koninklijke Grolsch N.V.. Daarna volgt een interactieve paneldiscussie. De middag zal worden afgesloten met een diner en feestavond. De volgende dag, zaterdag 29 september, organiseert CTT een open huis voor iedere belangstellende.

    CTT
    CTT verlaadt en vervoert zeecontainers. Het transport vindt voornamelijk plaats over het water. Daarnaast biedt CTT voor- en natransport van de containers over de weg. CTT verzorgt iedere dag één of meerdere afvaarten van de haven van Rotterdam naar Hengelo en vice versa. Ook vervoer naar de havens van Amsterdam en Antwerpen behoort tot de mogelijkheden. Door vervoer over water kan het wegennet in en rond de Randstad ontlast worden. Het containervervoer over de weg vindt voornamelijk plaats over een korte afstand. Van de containers die vervoerd worden gaat een groot deel over de Duitse grens, een belangrijk verzorgingsgebied voor CTT.

    Lees meer...
     
    Gezien de Odyssea Duke op dinsdag 25 september aan de Volendamkade te IJmuiden

    ODYSSEA DUKE
    Bouwjaar: 1998, Lengte x breedte: 61 meter x 12 meter
    Gross Tonnage: 939, waterverplaatsing: 1226 t
    Vlag: Vanuatu [VU], roepnaam: YJQX3
    IMO: 9200110, MMSI: 576477000
    Owner: Odyssea Vessels Inc., Port Vila
     
    foto: H. Blomvliet
     
    Lees meer...
    Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl